Inzicht in tijdelijke en nieuwe routes
Er bevinden zich in het fietsnetwerk altijd een paar punten waar de fietser gedwongen wordt een langere route te nemen. Deze punten worden vaak veroorzaakt door natuurlijke of kunstmatige barrières zoals rivieren, kanalen, spoorlijnen en autosnelwegen. Om dit te voorkomen kunnen verbindingen worden aangelegd (over de obstakels heen). Opdrachtgevers kunnen op basis van de data niet alleen inzicht krijgen in deze punten, ze kunnen ook zien waar de fietsers vandaan komen en naartoe gaan om zo schakels (verbindingen) op passende locaties te plaatsen. Daarnaast kunnen gemeenten op basis van de data ook passende omrijdroutes bepalen. Hierdoor komt de fietser niet voor onverwachte verassingen te staan. Provincie Noord-Brabant en een aantal Brabantse steden maken op deze manier al gebruik van de data.
Geel: fietsers kiezen logische routes
Groen : aandeel van de fietsers per wegvak wat deze route verkiest boven de kortste
Rood: aandeel van de fietsers per wegvak wat deze route vermijd (wat eigenlijk de kortste route is)