Jij wilt lekker blijven fietsen en het liefst ook vele kilometers tijdens lange tochten of meerdaagsen. Een e-bike biedt de oplossing. Je blijft in beweging en afhankelijk van de ondersteuningsstand die je kiest, geef jezelf meer of minder fysieke kracht mee aan de rit. Maar hoe weet je nou welke e-bike je nodig hebt voor jouw doelen? Er zijn grofweg 5 zaken waarop je moet letten. De kracht van de motor, de plek waar de motor zit, de grootte van de accu, het schakelsysteem en de aandrijving. Die laatste 2 gelden eigenlijk ook voor reguliere fietsen, maar voor e-bikes gelden er wat extra regels, omdat een e-bike simpelweg meer kracht op de aandrijving geeft. Zo’n motor vraagt gewoon meer van de onderdelen.
Plaats van de motor
Er zijn 3 plekken waar de motor zich kan bevinden. Voorwiel, achterwiel of in de trapas. Dat laatste noemen we een middenmotor. De meeste e-bikes hebben tegenwoordig een middenmotor. Dat zorgt voor de best mogelijk wegligging, doordat het zwaartepunt laag en in het midden ligt. Voor een reguliere e-bike is een middenmotor altijd de beste optie.
Kracht van de motor
De kracht van de motor wordt op 2 manieren geuit. De totale kracht in Watt, maar wat minstens zo belangrijk is, is de koppel. Koppel wordt gemeten in newtonmeter (Nm) en zegt meer over de kracht die je bij accelereren en bij bergop rijden kan leveren. Riese & Müller e-bikes zijn bijna altijd voorzien van een zeer sterke motor, omdat bijna al hun e-bikes zicht richten op lang, zwaar en/of sportief gebruik. Een koppel van bijvoorbeeld 40 Nm is leuk voor in de stad, maar geeft niet heel veel acceleratievermogen. Ga je heuvels tegemoet, dan zal 60Nm of liefst nog meer beter zijn. Laat je echter niet alleen door de koppel leiden, als je de bergen in gaat. Ook het schakelsysteem speelt daarbij een grote rol.
Grootte van de accu
De grootte van de accu, gemeten in Wh (wattuur) is leidend voor de hoeveelheid kilometers die je ermee kunt maken. Maar dat is altijd in combinatie met de motor en de ondersteuningsstand waarin je rijdt. Ieder merk heeft altijd de meest optimale actieradius weer. Dat is het maximaal aantal kilometers met een volle accu in de stand waarbij de motor het minste werk levert. Een accu van 250Wh zal je minder kilometers kunnen laten rijden dan een accu van 800Wh. Tegenwoordig zijn er accu’s van 250Wh tot 800Wh. Er zijn ook e-bikes waarop je 2 accu’s kwijt kunt. Soms standaard, soms met een extra optie. Trek e-bikes hebben bijvoorbeeld de optie voor een range extender, dat is een extra accu die je meestal op de plek van de bidon kunt plaatsen.
Schakelsysteem
We onderscheiden 3 soorten schakelsystemen. Derailleurversnellingen kennen we van MTB’s en racefietsen. Deze vergen enerzijds het meeste onderhoud, maar aan de andere kant is dit systeem het meest geschikt voor heuvels en bergen. Derailleurversnellingen geven de meeste aantal versnellingen. Naafversnellingen zitten in de achternaaf geplaatst. Dit systeem is onderhoudsarm, omdat het binnen in de naaf zit. Echter is schakelen onder kracht minder goed voor dit systeem. Voor Nederland prima, ga je de bergen in dan is het minder handig. Ten slotte is er nog een minder bekende schakel soort, dat is de bracket versnelling. Een systeem in de trapas. Dit systeem werkt echter niet met middenmotoren.
Aandrijving
De aandrijving is bijna altijd een riem of een ketting. Derailleurversnellingen zijn alleen te gebruiken met een ketting. Voor een e-bike wordt er dan altijd een speciale e-bikeketting gebruikt om de soms extreme krachten aan te kunnen. Naafversnellingen kunnen ook samen met een riem. Een riem ie iets duurder maar aanzienlijk duurzamer en vooral onderhoudsvriendelijker.