Ruim 15.000 fietsers namen deel aan het fietsonderzoek voor een beter fietsnetwerk in Nederland. De belangrijkste uitkomsten: 1 op de 5 fietsers vindt fietsen in Nederland onveilig. Daarnaast gebruikt meer dan de helft van de deelnemers een stadsfiets. Regiospecifieke resultaten geven extra gedetailleerd inzicht in fietsknooppunten op lokaal niveau.

In totaal legden de deelnemers ruim 535.000 kilometers op de fiets af, in ruim 98.000 fietsritten. De provincie Zuid-Holland ging aan kop met ruim 104.000 fietskilometers, gevolgd door Noord-Brabant met bijna 88.000 en Noord-Holland met bijna 84.000 kilometers.

Veiligheid op de fiets
Met de Fietstel-app hielden de deelnemers bij waar en hoe lang ze fietsten, én hoe veilig ze de rit vonden. Uit deze landelijke meting blijkt dat voor bijna 20% van de deelnemers de fietsrit onveilig was. Dit had onder andere te maken met de drukte op de weg, verkeerslichten en het gedrag van andere weggebruikers.

Opkomst van de e-bike
Naast de veel gebruikte stadsfiets, fietst (opvallend genoeg) ook bijna 20% van de deelnemers op een elektrische fiets. Naast de elektrische fiets is de hybride fiets (mountainbike-achtige fiets met sportieve zithouding) ook een veelgebruikt vervoersmiddel. Bijna 15% van de deelnemers fietst op deze sportieve fietssoort.

Regiospecifieke resultaten als onderbouwing van beleid
Gemeenten en provincies kunnen met de resultaten van de Fiets Telweek hun beleid toetsen. De gemeente Amsterdam heeft bijvoorbeeld het afgelopen jaar de Sarphatistraat in Amsterdam aangepast; de auto is daar nu te gast. Uit de resultaten van het fietsonderzoek blijkt dat deze straat nu als rustigste straat wordt aangemerkt.


Het initiatief Fiets Telweek is gestart omdat we meer willen weten over de meer dan 14 miljoen fietsers in ons land. De data die zij bij elkaar fietsen, leveren veel inzichten op en hebben nu al geleid tot de eerste verbeteringen in het fietsnetwerk. Bijvoorbeeld het aanpassen van strooiroutes in de winter, verwijderen van stoplichten voor betere fietsdoorstroming, verbreden fiets-opstelplaatsen voor de stoplichten en het verbreden van fietspaden.

Dit jaar waren de opdrachtgevers van de Fiets Telweek: de provincie Utrecht, de provincie Gelderland, de provincie Noord-Holland, de provincie Noord-Brabant, de provincie Overijssel, de metropoolregio Rotterdam Den Haag (Zuid-Holland), vervoerregio Amsterdam en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.